Mindkét város a Hodzsa-korszakban múzeumváros volt,
különleges státusz, nem rombolták le a templomait és a műemlékvédelem kiemelt
szerepet kapott. (Igaz, Gjirokaster E. Hodzsa szülővárosa is volt egyben.)
Mindkettőbe nagyon érdemes elmenni, hangulatos városok, nekünk talán
Gjirokaster tetszett jobban.
Beratnak szép folyómenti sétánya van, ahol esténként kinn
van az egész város: öregek sakkoznak a parkban, gyerekek futkosnak. Az
óvárosnak három része van, a túloldalon a hegy oldalában Gorica, ahol csak
nyáron süt a nap. Az innenső oldalon lenn a muszlim negyed, fenn pedig a vár, a
régi keresztény negyeddel. Ezeket másnap néztük meg közelebbről. Bár nagyon nem
akaródzott, de mégiscsak gyalog jutottunk fel a várba (szó volt még egy
esetleges taxiról, vagy hogy kocsival felmegyünk, de Z. ügyesen hárította
ezeket az ötleteket), útfelújításon és a domboldalon át, valami oldalkapun
keveredtünk be, izzasztó melegben. A szép kilátáson és az erőd romjain túl
nagyon érdemes még Onistri Múzeumába bemenni. Onistri ikonfestő volt,
jellegzetes erős színekkel festett, a kis múzeum többek között az ő ikonjait
mutatja be. Ráadásul a múzeum maga egy középkorból jó állapotban fennmaradt
ortodox kistemplomban van, amelynek ikonosztázát gazdag faragások és ikonok
díszítik, értelmezésükhöz magyar nyelvű laminált tájékoztatót kaptunk!
|
Onistri múzeuma |
|
Leérkezés után (45 fok) |
|
Wildor étterem belülről |
|
Sétány Beratban |
Ha a térképre nézünk, látható, hogy Beratból három-négy féle
útvonalon is el lehet jutni Gjirokasterbe. Szállásadónk javaslatára egészen
Fierig visszamentünk, ahol sajnos dugóba keveredtünk – egy óra araszolgatás a
belvárosban -, majd autópályán illetve jó minőségű úton jutottunk el a második
múzeumvárosba.
Az autópálya dolgot már fórumokban, blogokban mások is
leírták, lényegében kétszer két sávos útról van szó általában, amelynek
általában nem tartozéka a leállósáv, és körforgalmak, de akár a
szembeforgalomba történő balra kanyarodó sávok is megszakíthatják. Ilyen
autópályán láttunk: gyalogosokat keresztbe és párhuzamosan is menni; út
melletti árusokat szalagkorlát előtt és mögött, a legmeglepőbb egy férfi volt,
aki a fülénél fogva tartott egy élő nyulat; kerékpárosokat és egyéb járműveket.
Említésre méltó még a körforgalomba fordítva behajtó és így rövidítő biciklis,
de furgon esete is. Z.-t leginkább a körforgalom sajátos használati rendje
bosszantotta, szerinte az albánok nem értik, hogy működik a körforgalom, és
hogy a benn haladónak lenne elsőbbsége. Ehelyett az történik, hogy a kör
bedugul, mert az elsőbbséget figyelmen kívül hagyva minden irányból be- behajtanak
a másik elé, több sávos körforgalmat képezve, furakodva, logika nélkül. A
Mercédeszek, BMW-k külön kasztot alkotnak, annak mindig elsőbbsége van és
bárhol megállhat, pl. hogy vegyen egy sült kukoricát az autópályán az út széli
árustól, megállva a külső sávban, lehúzódás nélkül. Röviden, figyelni kell.
Tehát eljutottunk Gjirokasterbe, ahol az út legjobb szállása
várt a Hotel Algjiroban. Nagyon szépen felújított hotel az óváros peremén,
parkolás is biztosítva volt. Frissítő itallal fogadtak, a bőröndöket londiner
vitte, aki felkísért a szobába és megmutatta, mi hogy működik. A Bookingon itt
egy négy ágyas szobát foglaltam, négyünknek 70 € körül összesen, gazdag
büféreggelivel. Egy külön bejáratú tetőtér volt a miénk, amely egy nagy
teraszról nyílott, ahonnan a várra föl, és le a sétálóutcára láttunk. Sétálni
indultunk, mikor elkezdett esni az eső, Z. sorban húzta elő az ernyőket,
kiderült, hogy a kisbuszban legalább hat esernyő van, így fekete eszterházás
ernyőinkkel vonultunk fel a várba, ahol a zápor el is állt. Sokkal kevésbé volt
megerőltető, mint a délelőtti menet, amúgy összesen ezen a napon a sportóra
ötven emelet megtételét mérte. A vár hivatalosan 18 óráig van nyitva, mi negyed
hat körül érkeztünk, de azt láttuk, hogy még
17.55-kor is lehetett jegyet venni és bemenni. A nyitva tartást itt így
értelmezik. Komor erőd ez, sok-sok ágyúval és nagyon szép panorámával a völgyre
és a környező hegyekre. A hetvenes évek elejéig börtön is volt, egykor még Zogu
király is raboskodott itt (Albánia királya, húszas-harmincas évek). Van egy
repülőgép is, többféle valóságverzióval arról, hogy is került ide. Az erőd
alatt egy gyalogos alagút is fut, összeköti a város két negyedét. Táblák jelzik
az óvárosban és a vár környékén a további látnivalókat, így jutottunk el a Régi
Bazárba, ami nem bazár, hanem egy régi lakónegyed, valamint Kadare házához is,
aki a legismertebb albán író, szintén a város szülötte. B. a tiranai reptéren
várakozva megvette egyik könyvét angolul, de már nem volt nála annyi lek, a
néni 40-t elengedett neki. Kadare Fellegvár című könyve (magyarul) a krujei
várban is ki van állítva a magyar tárlóban, mint a várhoz kapcsolódó külföldi
tárgy, a (budapesti) Hadtörténeti Múzeum által adományozott kardmásolat
mellett.
Még egy jó vacsora következett a hotellel szemközti
étteremben, ahol pl. albán ízelítőt ettünk. Egy tányéron volt többféle
jellegzetes ételből egy kis kóstoló. úgymint sült rizsgombóc, csevap,
szőlőlevélbe tekert rizses töltelék (dolma), zöldségek, kis burek.
|
Szállásunk a tetőtérben |
|
Hotel Algjiro |
|
Kadare háza |
|
Ízelítő helyi ételekből |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése