2018. augusztus 16., csütörtök

Aug. 1-2. Utazás Skopjébe

Az első szállásunkat Skopjéba foglaltuk, ahová otthontól közel 1000 km-t számoltunk. Tartva az elhúzódó határátkelésektől, dugóktól, a tervezettnél fél nappal korábban, már 1-én délután elindultunk otthonról és az első éjszakát Röszke közelében töltöttük.
Másnap reggel, látva, hogy a nagy átkelőn nincs túl nagy sor, beálltunk oda. Nagyon lassan, de haladt. Már majdnem sorra kerültünk a magyar részen, mikor nyilvánvalóvá vált, hogy a szerb és magyar ellenőrzés között összefüggő kocsisor van, végeláthatatlan várakozás.  Megfordultunk, átmentünk a közútihoz. Hétkor nyitott (elvben) a közúti átkelő, a valóságban elmúlt nyolc, mire a szerbek elkezdtek dolgozni, addig várakozás. Összesen két óránk ment el az átkeléssel, visszafelé okosabbak leszünk.
Szerbiában jól haladtunk, autópálya vagy normál közút a vége felé. Belgrád körül volt egy kis építkezés és elterelés, nem vészes. A macedóniai átkelés néhány perc volt, ellenben a másik oldalon hatalmas sorok voltak. Rákérdeztünk a pénzváltónál, mindig ilyen-e, nem, ez nem normális. Hát, meglátjuk, hazafelé muszáj lesz erre jönni.
Skopjéban az ünnepnap miatt alig volt ember, a recepciós (Hotel Square) tanácsára beálltunk a szemközti udvar parkolójába, ahonnan viszont reggel hétkor ki kell állni. Z. nézett más helyeket, ahová majd át tud parkolni. Reggel le is ment, átállt máshová, próbált sms-t küldeni a parkolásért, mivel jegyautomata nincs, de sikertelen volt. Hát talán nem büntetnek, gondolta. Kilenc előtt mentünk bepakolni, matrica és kerékbilincs (!) fogadott. Leszedetése 10 percnél nem tartott tovább és 1000 MKD-ba került (kb. 5500-6000 Ft). Ügymenet: volt sok-sok rendőr az utcán, ott álldogáltak a közelben; szóltunk az egyiknek, mitévők legyünk; mondta, hogy az utca végén találjuk az illetékes rendőrt; vittem annak a matricát és cetlit, máris telefonált és mondta, hogy öt percen belül itt lesz az emberünk; így is történt, kismotorral, rajta számlanyomtató géppel és egy nagy kulccsal érkezett, számla, fizetés, eltávolítás, kölcsönös mosolygás. Még azt elmondta, hogy aznap egész Skopjéban ingyen parkolhatunk már. Viszont mi indultunk is tovább Ohridba.
Skopjét volt időnk másodikán délután-este megnézni, annyi idő elég is volt. Meglepő és egyedi a városközpont képe (eufemisztikus megfogalmazás), szerintem indulhatna a legcsúnyább európai fővárosok versenyben, M. szerint azért ilyet ne mondjak, jó, akkor talán a leggiccsesebb városok versenyében. A központ túlméretezett, klasszicizmusra emlékeztető vadonatúj épületek és vaskos szobrok tömegének a gyűjteménye. Megannyi macedón híresség, történelmi alak, egy se nő. Nőábrázolások csak anya- vagy lányszerepben. Szökőkutak, szobrok a vízben is, tengeri hajóutánzatok a Vardar folyóban, díszkivilágítás, színes fények. Utána olvasva kiderült, itt ez volt a miniszterelnök nagy álma és 2014-es nagy projektje.
A hangulatos Carsija negyedben, régi bazárban sétáltunk még, itt is vacsoráztunk. Érdekes, ékszerboltok váltakoznak utcahossznyi szakaszon esküvői ruhaboltokkal. Később a városban elmentünk még Teréz anya emlékházához, ő a város szülötte.