A hazafelé utat két nap alatt tesszük meg, Görögország –
Macedónia – Szerbia útvonalon. Ksamilból indulva nem megyünk fel Sarandába,
inkább azt az opciót választjuk, hogy a Butrintinél üzemelő kis komppal
átmegyünk, 1000 lek, egy lakóautóval és a mi kisbuszunkkal meg is telt, a többi
várakozó a következő fordulóban kel át.
Konispolnál lépünk be Görögországba, 35 perc, ez rendben is van, a görög határellenőrzés (Schengen! Schengen!) kérdéseket vet fel. A sofőr kivételével minden autóból kiszáll az összes utas, odamegy a három nyitva lévő ablakhoz, de viszik magukkal a sofőr útlevelét is! Az ott maradó autókat, sofőröket egy ember terelgeti, ellenőrzés ott nincs. Z. igazolványát én nem vittem az ablakhoz, nem volt logikusJ, mikor hárman végeztünk, kérdeztem, a sofőrét is hoznom kell-e, of course!, volt a válasz. Mivel több ablak van és sok utas össze-vissza, simán átsétálhat bárki, továbbá bárki vezetheti az autót is, útlevél vizsgálata nélkül. Vagy bárki más útlevelével.
Kompra várva |
Már útban a másik oldalra |
Konispolnál lépünk be Görögországba, 35 perc, ez rendben is van, a görög határellenőrzés (Schengen! Schengen!) kérdéseket vet fel. A sofőr kivételével minden autóból kiszáll az összes utas, odamegy a három nyitva lévő ablakhoz, de viszik magukkal a sofőr útlevelét is! Az ott maradó autókat, sofőröket egy ember terelgeti, ellenőrzés ott nincs. Z. igazolványát én nem vittem az ablakhoz, nem volt logikusJ, mikor hárman végeztünk, kérdeztem, a sofőrét is hoznom kell-e, of course!, volt a válasz. Mivel több ablak van és sok utas össze-vissza, simán átsétálhat bárki, továbbá bárki vezetheti az autót is, útlevél vizsgálata nélkül. Vagy bárki más útlevelével.
Görögország, Igumenitsa városa kivételével, ahová a korfui
kompok érkeznek, teljesen kihaltnak tűnik, az utak és városok néptelenek, jól
lehet haladni, a táj is nagyon szép, még ide érdemes volna visszajönni. Niki
határátkelőhöz, Bitola felé megyünk, hogy a nagy forgalmat a Gevgelija
átkelőnél kikerüljük, ez jó döntésnek bizonyul, a határon szinte senki,
ráadásul egy nagy duty free boltban is lehet nézelődni, vásárolni. Macedónián
előbb a hegyekben lassabban, aztán autópályán egyre jobban haladunk. Bár
utánanéztünk, hogy három átkelő is vezet Szerbiába, mégsem térünk ki a kisebb
felé, gondolván, alig van sor. Persze nem úgy lett, 60-70 perc várakozás lett a
vége. Naivitás volt azt gondolni, hogy a maradék macedón denárt az átkelőn
szerb dínárra tudom váltani, kérdésemre, hogy miért nem, a pénzváltó azt
mondja, nincs árfolyam. Macedón férfi kisegít, átveszi tőlem, ad érte eurót. Vranjében
van foglalt szállásunk, az M Garni Hotel teljesen megfelelő, a fürdő állapota
magasan a négycsillagos ksamili hotelé fölött van. Kocsival megyünk a városba
vacsorázni, lassan este nyolc és két és fél km, recepciós néni szerbül
elmagyarázta, de mindent értekJ,
ahogy aztán az étlappal is boldogulunk. Mennyi ember itt is az utcán! Persze
több helyen meg kellett kérdeznünk, lehet-e kártyával fizetni az étteremben,
sajnos nem, aránylag kicsi helyek, így gyors váltás még euróról szerb dínárra.
Kicsit túlbecsültük, mert soha ilyen olcsón nem sikerült még vacsorázni,
ráadásul jót, négy húsos főétel, egy saláta, egy nagy hasábburgonya, egy leves,
két nagy víz, és 15 euro alatt fizettünk!
A szállásért pedig 52 eurót a két szobáért reggelivel, és
nekivágtunk az utolsó kb. 900 km-nek. Tanulva az ideútból, Bajmok-Bácsalmásnak
megyünk, be is vált, egy autó volt előttünk. Egyúttal kikerüljük az M0
problémás déli szakaszát, Baja és az M6 felé véve az irányt. Egy jeges
felhőszakadás lassít még, beköszöntő hidegfront, de sikerül kiautózni belőle,
így több pihenővel, 11-12 óra alatt hazaértünk.
Összefoglalva, Albánia bőven tartogat még látnivalót
számunkra, leginkább a hegyekben és a városokban. Egy fapados hétvégére Tirana
is ígéretes úti cél lehet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése